Sida 2
INNEHÅLLSFÖRTECKNING:
Sida 1 - Titelsida
Sida 2 - Innehållsförteckning
Sida 3 - Bakgrund, syfte, avgränsning
och metod
Sida 4-6 - Inledning på huvudtexten -
Renässansen
Sida 7-12 - Leonardo da Vinci´s liv
Sida 13-15 - Leonardo da Vinci´s
uppfinningar
Sida 16-18 - Leonardo da Vinci´s musik och
konstverk
Sida 19-21 - Leonardo da Vinci´s "Mona Lisa"
Sida 22 - Subjektiv sammanfattning
Sida 23 - Källförteckning
Sida 3
BAKGRUND:
Jag har alltid varit intresserad av
historia och då speciellt av lärda män som
Leonardo da Vinci.
SYFTE:
Att undersöka om Leonardo da Vinci var
typisk för sin tid.
AVGRÄNSNING:
Jag har valt att börja med en kort inledning
om vad renässansmänniska är för något. Sen
tänkte jag berätta om Leonardos uppväxt och
till sist om hans uppfinningar och hans
konstverk.
METOD:
Metoderna har varit att låna böcker på
biblioteket, slå i uppslagsverk och leta i
tidsskrifter.
Sida 4
INLEDNING PÅ HUVUDTEXTEN -
RENÄSSANSEN
Renässansen började under mitten av 1300-
talet och slutade ungefär vid 1600-talets
början.
Rinascità (italienska), renaissance
(franska) är ordet renässans på de olika
språken.
Ordet renäsans betyder pånyttfödelse och
syftar på italienarnas återuppväckande av
det antika kulturarvet efter det långa
avbrottet under medeltiden.
Renässansen var närmast en skördetid för
tankar och ideér som vuxit fram under
medeltiden och som skulle förändra Europas
kulturbild mellan 1300- och 1600-talet.
Det man nu skapade var en ny människosyn,
som utmärktes av naturvetenskapen, de
geografiska upptäckterna, antik- och
språkintresset och de tekniska
uppfinningarna.
Vad som var typiskt för en sann renässans
människa var att han (det var mest män)
skulle kunna lite av allt. Han skulle kunna
vilka de främsta konstnärerna, musikerna,
äventyrarna mm. var. Sen fanns det ju dem
som var experter på alla områdena och
naturligtvis var ju Leonardo den störste av
dem.
Han var ju känd redan under sin tid.
Vad som också var utmärkande var att man
Sida 5
utrustade stora skepp att segla iväg och
hitta nya landområden med mycket guld och
silver.
Många av skeppen kom aldrig tillbaka.
Sida 7
LEONARDO DA VINCI´S LIV:
Leonardo föddes den 15 april 1452 i den
lilla staden Vinci i Italien.
Han arbetade som målare, bildhuggare,
fortifikationsingenjör, vattenbyggare,
kartritare och teknisk konstruktör, men i
grund och botten experimenterade han bara
för sina egna syften.
Under sin tid var han känd som den stora
impulsgivaren och skaparen av två fresker
(målningar):
"Nattvarden" och "Anghiarislaget", båda två
är förstörda idag.
Den enda personen som stod Leonardo nära var
hans vän och lärljunge Melzi, som har
bevarat Leonardos teckningar, studier,
planer, uppfinningar och tankar till
eftervärlden.
Leonardo da Vinci (Leonardo från Vinci) har
fått sitt efternnamn från sin födelsestad.
Vinci betyder "betesmarker" och det har fått
sitt namn efter landskapet med dess
vingårdar och marker.
Leonardos far, Ser Piero, härstammade från
(på den tiden) en berömd florentinsk familj.
Man kan följa släkten tillbaka till 1200-
talet och ättlingar till Leonardos bröder
levde ända in på 1900-talet. Det var ett
segt och starkt släkte.
Sida 8
Släktens medlemmar var oftast väldigt stora
och starka, det var även Leonardo. Man har
hört berättas att Leonardo utan ansträngning
kunde böja ihop en hästsko med bara ena
handen.
Han far, Ser Piero, ägde en liten lantgård i
Vinci och hela familjen var välmående.
Leonardos mor var en bondkvinna. Man vet
bara hennes förnamn och det var Catarina.
Catarina överlämnade sonen i faderns vård
och gifte sig med en enkel man från Vinci.
Leonardo föddes utom äktenskapet men på den
tiden var det ingen skam att vara av oäkta
börd.
Ser Piero gifte sig fyra gånger med först i
det tredje och fjärde äktenskapet blev det
barn, sammanlagt elva stycken. Leonardos
farbror Francesco tog hand om pojken, som
den mycket strängt sysselsattefadern
knappast hade tid med. Men man vet med stor
säkerhet att Leonardos uppväxt var mycket
lycklig.
Han levde nära naturen, där det fanns mycket
att beskåda bland djur, växter och konstigt
formade stenar.
Han konstnärliga begåvning framträdde
tidigt. Han tecknade, knåpade och
modellerade. Hans far satte honom som
fjortonåring i lära hos Verrocchio (som var
en berömd konstnär i Italien), sedan han
Sida 9
visat några prov på Leonardos skicklighet
och frågat honom om han trodde att pojken
hade några framtidsutsikter som målare.
"Helt säkert" lär mästaren ha svarat. Så
blev Leonardo lärling i Verrocchio verkstad.
Han fick hjälpa till vid utförandet av
gravstenar och förfärdiga silverskålar,
mosaikarbeten, bronstatyer och
altarmålningar.
Leonardo hade här grunden till sitt tekniska
kunnande.
Det tog Leonardo sex år innan han fick sitt
mästarbrev.
Hos Verrocchio intresserade man sig också
för matematiken och den nyupptäckta
perspektivläran, som ett medel att återge
verklighetens former. Leonardo påverkades
av de nya teorierna och ägnade matematiken
ett lidelsefullt intresse.
Man har inget tillförlitligt porträtt av
honom som barn, men man har sannolikt med
viss rätt velat se hans drag i ärkeängeln
Mikaels huvud i Botticinis målning "Tobias
och ängeln", och kanske också i "Unge David"
av Verrocchio.
Leonardo ägnade sig också mycket åt musik.
Han både sjöng och spelade luta och var
berömd för sina sällskapstalanger.
Sida 10
Musiken var en konstart som på den tiden
gynnades av hovet och bäste lärare i
musikteori var Franchino Gafurio. Hans verk
om "Musikutövning" hör till de tidigast
tryckta böckerna i Milano.
I utgåvan av Gafurios arbete finns en
teckning av en orgelspelare som satts i
förbindelse med Leonardo.
Leonardo var mycket musikalisk, men bland
hans många anteckningar finns inga noter.
Hans intresse för musiken fick honom att
göra utkast till nya konstigt formade
instrument med större tonstyrka.
I sina skrifter och teckningar har Leonardo
upprepade gånger skildrat visioner av
strider, mänsklig vildhet, naturkatastrofer
och världens undergång.
Han tecknade mycket studier av unga pojkars
och äldre mäns huvuden.
"Han åstadkommer inte många målningar" säger
en av hans samtida, "ty han är aldrig
tillfreds med någonting, det må vara aldrig
så vackert".
Därför finns det endast ett fåtal verk av
honom.
Vetande skaffade han sig på alla de områden,
men han gjorde det på egen hand.
Sida 11
Leonardo strövade ibland runt i Rinardalen
och tecknade landskap.
Ett av hans största intressen var som jag
nämnde innan matematiska studier. Han
umgicks med lärda män, bland annat en läkare
och magiker som hette Paolo dal Pozz
Toscanelli, som var en av de första som
trodde på möjligheten att ta sig fram
sjövägen till Indien (han skickade faktiskt
en karta till Colombus). Det var troligen
han som väckte Leonardos intresse för
geografi. Leonardo blev med tiden (även
på detta område) en mycket skicklig
kartograf (kartritare). Han konstruerade
även ett vattenur och andra tidmätare.
Leonardo tålde inte att se djur i
fångenskap. Han köpte fåglar i bur som han
sedan öppnade och lät flyga ut.
På den tiden gick många konstnärer med
värja. Men Leonardo bar inget vapen. Trots
sin väldiga kroppsbyggnad var han stillsam
och närmast tillbakadragen. Det fanns i
hans uppträdande något skyggt och
hemlighetsfullt. Han var också väldigt rädd
att någon skulle själa hans idéer och
uppfinningar.
SIDA 12
LEONARDOS UPPFINNINGAR:
Hans ritningar på krigsmaskiner med sina
smart uttänkta detaljer är ofta bara
symboliska uttryck för Leonardos
föreställningar och känslor.
Han har gjort en ritning på en
artilleripjäs, där två mörsare (en sorts
kanoner) sköt iväg två läderbehållare med
med en massa kulor i. Dessa behållare skulle
dela sig så fort de skjutits iväg och ett
moln av kulor skulle regna över fienderna.
Varje kula skulle vara försedd med en
explosiv laddning som skulle explodera i ett
moln av små stjärnor.
Detta projekt var inget som han verkligen
gjorde utan det bara utspelades i hans
fantasi.
Att förse projektilerna med tidsinställda
tändanordningar som fick dem att explodera i
rätt ögonblick var en omöjlighet med den
tidens utveckling. Först på 1800-talet
uppfanns sådana tändanordningar.
Vapentekninken på Leonardos tid var inte
alls outvecklad. Kanongjuterierna i Milano
var mycket berömda.
Leonardo har tecknat en väldig kran och i
den hänger ett kanonrör. Som man ser på
bilden har röret en storlek som på den tiden
var omöjliga att framställa. Arbetarna som
är sysselsatta runt jättekanonen gör väldiga
Sida 13
rörelsestudier.
Leonardo har också konstruerat en filmaskin
som kunde slå filens räfflor jämnt på ett
slätt metallstycke, som sedan kunde härdas
med de metoder som man kände till då.
Den fungerade så att när en tyngd fallit
ner, lyftes en hammare för att skilja den
utskjutande kanten och kuggen, tyngden lyfts
sedan igen med hjälp av en vev och
präglingen av räfflorna på filens yta
fortsatte.
En av Leonardos mest berömda teckningar är
den av en enorm ballista (katapult) med
några avancerade egenskaper.
På nästa sida är en liten bild på den.
Teckningen är så skickligt gjord att den
blivit klassiker bland grafiska verk om
ingenjörskonst.
Leonardo återger den stora bågen i
laminerade delar för att få största möjliga
böjlighet. Bågsträngen dras tillbaka med
skruven och kugghjulet i bildens nedre högra
hörn. Där finns två avfyrningsspakar (nere
till vänster i bilden). Den översta har en
fjäderanordning som utlöses av ett slag med
en klubba, den nedersta utlöses av en
hävarm.
Sida 15
LEONARDOS MUSIK OCH
KONSTVERK:
Det enda säkra verk från Leonardos tidiga år
är det av munkarna i San Donato a Scopeto
beställda målningen som föreställer
"Konungarnas tillbedjan". Denna målning
visar att han var flera år före sin tid. Den
visar resultat som måleriet skulle uppnå
först vid sekelskiftet. Ett stort antal
studier visar hur omsorgsfullt han
förberedde sig för sitt verk.
Leonardo visar här vad han har lärt sig. Men
den glömdes bort och tack vare detta har den
blivit bevarad i oförändrat skick.
Ett annat verk från hans tidiga år var
"Hieronymus med lejonet" som aldrig
fullbordades och som återupptäcktes i början
av 1800-talet i skadat skick.
Det som utmärker Leonardos ritningar och
studier jämfört med andra ingenjörer under
hans tid är hans moderna och konstnärliga
ritningar.
Han lade in väldigt mycket konst i sina
ritningar.
Leonardo arbetade också med att måla
madonnabilder.
Det finns en hel rad med målnigar på junfru
Maria med barn, som Leonardo har målat.
En av dessa är "Madonna Litta".
Hon är hårt målad och dräkten är oskön, men
med huvudels graciösa böjningar förs tanken
Sida 16
direkt till Leonardo.
En av hans teckningar visar ett huvud som
kommer "Madonna Litta" mycket nära.
Leonardo fick så småningom elever och
medarbetare i Milano och en målarskola
började växa fram.
Under sin första Milano tid ingick han
kompanjonskap med familjen de Predis.
De fyra bröderna de Predis var mycket
duktiga konsthantverkare. En av dem var
myntgravör, en träsmidare, en miniatyrmålare
och en porträttmålare. Tillsammans med
porträttmålaren Ambrogio de Predis inledde
Leonardo underhandlingar om uppförandet av
en altartavla i kyrkan San Francesco i
Milano.
Leonardo utförde för altaruppsatsens
mittparti "Madonnan i grottan".
Den finns i två versioner, den ena finns
på Louvre Muséet i Paris och den andre finns
i London.
Den i London är förmodligen en kopia gjord
av en av Leonardos elever under hans
uppsikt.
I den versionen som finns i Louvre svävar
inga helgonglorior över figurernas huvud.
Deras hårlockar glänser och ansiktena lyser
mot bakgrunden av ljusdunklet i grottan.
Med sin tekniska begåvning och sina
talanger som festarrangör uppskattades han
Sida 17
mycket vid Moras hov.
Leonardo har skrivit många skämt, gåtor och
kurositeter som han kunde roa ett sällskap
med. Han har återgivit anekdoter som den om
målaren som man frågar varför han gjort sina
barn så fula men sina figurer på målningarna
så vackra, då svarade målaren:
- Mina tavlor gör jag ju på dagen men mina
barn på natten.
När hertig Gian Galeazzo skulle gifta sig
ritade Leonardo dekorationerna.
Den stora hallen i slottet förvandlades av
gröna grenar till en skogsinteriör. Vid
midnatt visades det ett festspel,
"Paradiset", författat av hovskalden
Bellincioni.
Sida 18
LEONARDOS "MONA LISA":
Mona Lisa är ett av Leonardos få fullbordade
konstverk, det är faktiskt den enda bevarade
målningen som man till hundra procent vet
att han har gjort. Innan våra dagar har
tavlan varit med om många episoder, bland
annat har den blivit beskuren cirka tio
centimeter på varje sida.
Mona Lisa blev engång stulen från Louvre
Muséet i Paris av en liten oansenlig
arbetsklädd italienare som hette Vinzenzo
Peruggia, han arbetade med att rama in och
sätta glas i tavlor. Vinzenzo gick helt
fräckt in på Louvre Muséet i agusti 1913 och
lyfte ner tavlan och gick ut igen.
Under två år höll han tavlan gömd i sin
vindsvåning Paris medan världspressen
rasade. 1915 förde han tavlan vidare till
Florens gömd i en låda med kläder och
verktyg. Han blev arresterad när han
försökte sälja den till en kosthandlare.
Under rättegången förklarade han att hans
enda avsikt var att föra tillbaka tavlan
till fosterlandet. Han slapp undan med sju
månaders fängelse, och tavlan återlämnades
under en högtidlig cermoni till den franska
regeringen.
Mona Lisa har blivit konsthistoriens mest
omskrivna, besjungna och kommenterade
porträtt. Hon har givit upphov till
Sida 19
noveller, romaner, lovsånger och operor.
Det mest omdiskuterade är hennes leende.
Somliga har funnit det grymt, det har
uppfattats som det "obarmhärtiga leendet hos
en kvinna som kuvat mannen". Enligt andra är
det älskligt. Enligt Walter Pater är det ett
uttryck för "den moderna själen med alla
dess sjukdomstecken".
Det finns ochså uttranden som Leonardo själv
skrivt ner i "Traktat om måleri". Han
skriver att genom lutspel och högläsning har
han framkallat detta ansiktsuttryck på sin
modell.
Man vet inte så mycket om denna modell mer
än att hon var en mycket vacker och fattig
ung flicka som gifte sig med en tjugo år
äldre rik man som var från en väl ansedd
familj. Paret fick en dotter som dog vid låg
ålder.
Modellen var runt 25 år när Leonardo började
med tavlan och det tog drygt fyra år att
göra klart den.
Sida 21
SUBJEKTIV SAMMANFATTNING
Vad jag har kommit fram till under denna tid
jag har arbetat med detta specialarbete är
att allt det negativa som hände under
medeltiden plötsligt vände och blev
någonting positivt. Alla hade ju haft det
väldigt svårt under medeltiden. Folk hade
haft en massa förbud över sig så de hade
aldrig haft chansen och verkligen göra
vad de ville. Men sen blev det för mycket
och folket gjorde "uppror" (om man nu kan
uttrycka sig så). Man började segla ut i
världen för att upptäcka nya kontineneter,
man gjorde tekniska framsteg, man målade
tavlor, man lärde sig språk, ja listan kan
göras nästan hur lång som helst.
Och den som utmärkte sig mest var ju
Leonardo da Vinci. Han blev ju expert på
vart enda område han gav sig in på. Se bara
på hans målningar och uppfinningar för att
nämna något. De är ju värda miljoner idag.
Detta arbete är något som jag verkligen
gillat att arbeta med.
Sida 22
KÄLLFÖRTECKNING:
"Leonardo Uppfinnaren" skriven av Ludwig H.
No comments:
Post a Comment